7 zasad i praw psychologii, które możesz zastosować w swoich projektach

Ten artykuł został stworzony przez Mike'a Wallaghera.

Psychologia jest wszędzie w projektowaniu. To właśnie dzięki psychologii rozumiemy, że czerwień jest odpowiednim kolorem dla logo restauracji - ponieważ pobudza apetyt - lub że wezwania do działania znajdujące się powyżej fałdy mają tendencję do lepszej konwersji.

wiadomość sponsorowana



Nie możesz jednak ignorować psychologii jako projektant, ponieważ zasady ludzkiego umysłu wpływają na to, jak ludzie reagują i współdziałają z Twoimi projektami. Zacznij od zapoznania się z tymi siedmioma zasadami i prawami psychologii, które możesz włączyć do swojej praktyki.

1. Efekt Von Restorffa

Efekt Von Restorffa mówi, że im bardziej absurdalny jest dany element, tym bardziej będzie się wyróżniał i zostanie zapamiętany.

Teoria ta została przetestowana przez Hedwig von Restorff w 1933 roku. Kazała ona badanym patrzeć na listę podobnych przedmiotów. Jeśli dana pozycja była wyodrębniona, np. podświetlona, osobie tej łatwiej było przywołać ją w pamięci niż inne z listy.

Tę zasadę można zastosować do projektowania na kilka sposobów. Oczywistym jest, że jeśli chcesz zwrócić uwagę na jeden element, izolujesz go, np. poprzez kolor, rozmiar, odstępy itp.

Jednakże, ponieważ ludzie skupiają więcej uwagi na wyizolowanym elemencie, pamiętają mniej o całej grupie. Pamiętaj o odwrotności, gdy zastanawiasz się, czy wyróżnić dany element, czy nie. Czy chcesz, aby ludzie zapamiętali tę jedną i tylko tę jedną rzecz, czy też pozostałe elementy są równie ważne? Nie wyróżniaj elementu, jeśli pozostałe są równie ważne i chcesz, aby wszystko zostało zapamiętane.


wiadomość sponsorowana



2. Psychologia koloru

Doświadczeni projektanci będą mieli solidne zrozumienie koloru i tego, jak odnosi się on do projektowania. Jednak nowi projektanci mają tendencję do ignorowania tego, jak kolory wpływają na umysł, zamiast tego wybierając do projektowania kolory, które sami lubią. Nawet jeśli jesteś dobrze zorientowany w kole kolorów i jak łączyć kolory uzupełniające lub analogiczne, czy bierzesz pod uwagę, jak twój projekt wpływa na odbiorców?

Tak, kolory mogą wpływać na emocje. Adobe wymienia kolory i odpowiadające im emocje, te pozytywne w następujący sposób:

  • Czarny: wyrafinowanie i moc (przykładowa strona)
  • Biały: czystość, wyrafinowanie, cnota
  • Czerwony: odwaga, moc, siła; może również pobudzać apetyt
  • Niebieski: spokój, opanowanie, zaufanie, bezpieczeństwo (przykładowa strona)
  • Żółty: optymizm, szczęście
  • Zielony: równowaga, zrównoważony wzrost
  • Fioletowy: królewskość, świadomość duchowa, luksus
  • Pomarańczowy: przyjazność, komfort i jedzenie
  • Różowy: spokój, kobiecość, seksualność

Pamiętaj, że emocje, które ludzie kojarzą z kolorem mogą się zmieniać w zależności od ich kulturowego lub religijnego pochodzenia. Powyższa lista odnosi się do percepcji kultury zachodniej.

3. Hierarchia potrzeb Maslowa

Istnieje prawdopodobieństwo, że studiowałeś Hierarchię Potrzeb Maslowa w szkole średniej lub na studiach. Na wypadek gdybyś potrzebował odświeżenia, oto jak to wygląda:

Piramida została zaprojektowana, aby pokazać kroki, które trzeba podjąć, aby osiągnąć samorealizację. Na przykład, zanim ktoś poczuje się kochany, musi mieć zaspokojone potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa.

wiadomość sponsorowana


W jaki sposób można to zastosować poza klasą psychologiczną? Marketerzy i projektanci mogą wykorzystać Hierarchię Potrzeb Maslowa w reklamie i public relations.

Projektując materiały marketingowe, wykorzystaj tę teorię przy tworzeniu persony nabywcy. Zastanów się, gdzie w piramidzie znajduje się grupa docelowa Twojego klienta. Jak Twój projekt może zmotywować ich do kolejnego etapu piramidy?

Możesz również wykorzystać tę teorię do zagrania na emocjach i potrzebach ludzi, aby przyciągnąć ich do swojego projektu. Te plakaty Armii Zbawienia, na przykład, grają na miłości i przynależności.

4. Prawo Hicka

Prawo Hicka odnosi się do tego, jak długo zajmuje komuś podjęcie decyzji. Jeśli ludzie mają więcej wyborów do wyboru, to zajmie im dłużej, aby zdecydować. W niektórych przypadkach zajmie im to tyle czasu, że zdecydują się nie podejmować decyzji w ogóle, ponieważ ciężar decyzji stał się zbyt duży. To dlatego często można zobaczyć krótkie menu w restauracjach - nie chcą przytłaczać swoich klientów.

Możesz włączyć ten pomysł do projektowania, jak również. Na przykład, jeśli projektujesz stronę internetową, chcesz zachować panel nawigacyjny tak czysty, jak to tylko możliwe, z kilkoma opcjami do wyboru. Jeśli musisz, pogrupuj strony w rozwijane menu, aby łatwiej było odwiedzającym stronę skategoryzować opcje i podjąć szybszą decyzję.

Dotyczy to również wezwań do działania. Projektując plakat, nie chcesz powiedzieć użytkownikom, aby zrobili sześć różnych rzeczy. Chcesz zwrócić uwagę na jeden lub dwa wybory. Na przykład, Twój projekt może skupiać się głównie na zbieraniu datków z głównym wezwaniem do działania "Donate Today - Call (888) 888-8888". Drugorzędnym call-to-action może być "Follow us on Facebook" z kodem QR, który prowadzi do strony Twojego klienta na Facebooku.

5. Rozpoznawanie twarzy

Włączenie twarzy do projektu jest jedną z najbardziej efektywnych technik projektowania, która przyciąga kogoś do plakatu, strony internetowej lub okładki książki. Ludzie są z natury przyciągnięci do twarzy - tak bardzo, że widzimy twarze tam, gdzie ich nie ma, jak na powierzchni Księżyca czy Marsa. Co więcej, studia przypadków pokazują, że dodanie twarzy do stron internetowych zwiększa konwersję.

Ten pomysł może być zastosowany na kilka sposobów.

Po pierwsze, możesz użyć twarzy, aby połączyć się ze swoimi odbiorcami. Po prostu umieszczając twarz na swoim projekcie, masz większe szanse na przyciągnięcie wzroku widza - nawet jeśli nie jest to prawdziwa twarz, ale coś, co może być postrzegane jako jedna z nich.

Możesz również kierować ich uwagę w oparciu o to, w którą stronę zwrócona jest twarz i oczy modela. Badania eyetrackingowe pokazują, że ludzie podążają za spojrzeniami innych osób, podobnie jak za strzałkami.

Możesz również wykorzystać twarze do przekazywania emocji. Istnieje sześć powszechnie rozpoznawalnych wyrazów twarzy:

  • Szczęście
  • Smutek
  • Zaskoczenie
  • Strach
  • Obrzydzenie
  • Złość

Wykorzystując tę zasadę, możesz natychmiast nadać ton swojemu projektowi, a także komunikować się ponad granicami języków.

6. Prawo Fitta

wiadomość sponsorowana


Prawo Fitta to prawo naukowe, które często jest wykorzystywane do opisywania interakcji komputer-człowiek. Stwierdza ono, że "czas potrzebny na przejście do celu jest funkcją rozmiaru celu i odległości do celu."

Możesz użyć tej zasady w projektowaniu stron internetowych. Zasadniczo, im większy jest klikalny obszar, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on kliknięty.

Weźmy przykład. Kiedy projektujesz stronę internetową, oczywiście sprawisz, że elementy menu nawigacyjnego będą klikalne. Ale jaki jest obszar klikalnego linku? Czy tylko słowa będą linkować do docelowego adresu URL, czy też same zakładki będą klikalne?

Podobnie, możesz zaprojektować z myślą o czymś przeciwnym. Linki, których nie chcesz często klikać - takie jak przyciski usuwania lub anulowania - powinny mieć małe klikalne obszary.

7. Brzytwa Occama

Brzytwa Occama mówi nam, że najprostsze rozwiązania są prawie zawsze najlepsze. Chociaż jest to bardziej filozoficzna idea niż prawo projektowania, można ją łatwo zastosować do projektowania. Początkujący studenci projektowania mają tendencję do tworzenia skomplikowanych projektów z niepotrzebnymi elementami, próbując w ten sposób pokazać swoją kreatywność. Często jednak okazuje się, że projekty te nie są przyjazne dla użytkownika.

Ta koncepcja odnosi się do prawa Hicka. Jeśli próbujesz wcisnąć zbyt wiele na stronę internetową zamiast zdecydować się na najprostsze rozwiązanie, ludzie będą mieli zbyt wiele możliwości wyboru. Wtedy projekt staje się przytłaczający i ludzie szybko go porzucą. Jeśli nie możesz zdecydować, gdzie zabrać swój projekt, zazwyczaj bezpiecznie skłaniasz się ku najprostszemu rozwiązaniu.

Psychologia odgrywa ogromną rolę w tym, jak poruszamy się w naszym codziennym życiu, ale jeśli jesteś projektantem, ważne jest, aby zwrócić dodatkową uwagę na zasady psychologii, aby stworzyć dzieło sztuki, które przemawia do twoich odbiorców i konwertuje dla twoich klientów. Jak zastosujesz te zasady w swoim następnym projekcie?

Zobacz więcej praw i zasad, które możesz zastosować w swoich projektach graficznych, takich jak bardziej znany ciąg Fibonnaciego, reguła tercji, złota proporcja, zasada pareto (80/20) i inne.

Autor

Michał Szumlański

Redakcja oferion.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@oferion.pl

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie z projektem firmowych gadżetów. Pokazujemy, jak ważne są firmowe wizytówki, oraz co powinno się na nich znajdować. Zaskocz swoich klientów oryginalnymi gadżetami reklamowymi.

Zadbaj o swój biznes: Ergonomiczna klawiatura, a komfort pracy biurowej