Odpowiedzi na 10 pytań dotyczących freelancingu, klientów, cen i marketingu

Niedawno przeprowadzono ze mną wywiad dla międzynarodowego magazynu o projektowaniu, ale niestety nie został on opublikowany, więc dzielę się tutaj moimi odpowiedziami. Omówione tematy obejmują freelancing, znajdowanie klientów, ustalanie cen, marketing i ogólne porady. Miłego słuchania!

1. Co przekonało Cię do zostania freelancerem?

Zostanie freelancerem było naturalną koleją rzeczy, choć wtedy o tym nie wiedziałem. Przez cały okres studiów dorabiałam, co ostatecznie doprowadziło mnie do pełnoetatowej pracy w Nowym Jorku. Nawet wtedy kontynuowałem pracę dorywczą, aż do początku 2015 roku, kiedy to rzuciłem pracę, aby podróżować po świecie jako freelancer.

wiadomość sponsorowana



2. Jak znalazłaś swoich pierwszych klientów?

Odkąd rozpocząłem działalność w 2007 roku, nie wydałem ani dolara na reklamę. Prawie wszyscy moi klienci pochodzą z mojej strony internetowej, którą zazwyczaj można znaleźć za pośrednictwem wyszukiwarki, mediów społecznościowych lub osobistego polecenia. Blog Just Creative jest odwiedzany przez ponad 250 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie, więc moje portfolio jest stale obserwowane, co pomaga utrzymać stały napływ projektów. W ten sposób znalazłem swoich pierwszych klientów i nadal w ten sposób ich pozyskuję. Zobacz Sztukę budowania marki osobistej.

3. Gdzie i jak teraz znajdujesz klientów?

W ten sam sposób, w jaki zaczynałem, jak powyżej.

4. Z jakimi typami klientów lubisz pracować?

Lubię pracować ze wszystkimi typami klientów, ponieważ dzięki temu rzeczy są interesujące i stanowią wyzwanie, jednak gdybym miał opisać idealnego klienta, byłby to taki, który dobrze zna swój biznes. Mają dokładny biznesplan - na piśmie - i są pasjonatami, którzy chcą, aby ich firma prosperowała. Idealnie byłoby, gdyby mieli pewną wiedzę na temat "dobrego projektowania" i mogli jasno komunikować, czego chcą, a także przekazywać konstruktywne informacje zwrotne podczas całego procesu współpracy.

Wybór byłych klientów:

5. Jak rozliczasz się za swoje usługi i dlaczego?

Zawsze rozliczam się indywidualnie, ponieważ każdy projekt jest wyjątkowy i ma swój własny zestaw wymagań. Ponadto pobieranie opłat za godzinę nie jest dla nikogo korzystne. Jeśli masz wieloletnie doświadczenie, najprawdopodobniej będziesz w stanie wykonać swoją pracę szybciej i lepiej, więc dlaczego miałbyś pobierać opłaty godzinowe?


wiadomość sponsorowana



6. Jak komunikować wartość swoim klientom?

Wartość jest komunikowana od momentu, w którym klient spotyka się z tobą lub odwiedza twoją stronę internetową, więc ważne jest, aby te pierwsze wrażenia się liczyły. Jeśli chodzi o mnie, moja wartość jest komunikowana za pośrednictwem bloga na mojej stronie internetowej, na którym znajduje się ponad 700 artykułów, a także za pośrednictwem strony o mnie, gdzie klienci mogą mnie lepiej poznać. E-mail to kolejny niezawodny sposób na przekazanie swojej wartości, ponieważ możesz "sprzedać się" bardzo bezpośrednio i upewnić się, że zostanie przeczytany. W e-mailach często zamieszczam linki do artykułów, mówię o moich wyróżnieniach, doświadczeniu i powodach, dla których warto wybrać mnie jako idealnego projektanta. Zobacz, jak sprzedać wartość projektowania tutaj.

7. Czasami klienci próbują umieścić naprawdę niską cenę na usługi projektowe. Jak z tym walczyć?

Osobiście wolałbym dostać jeden świetnie płatny koncert VS dziesięć gorzej płatnych koncertów i mogę sobie wyobrazić, że wielu czułoby to samo. Jeśli więc szukasz lepiej płatnych zleceń, upewnij się, że pozycjonowanie Twojej firmy o tym informuje. Nie chodzi o "walkę" z niskimi cenami, ale o komunikowanie wartości tego, co robisz i dlaczego robisz to lepiej niż inni, a także o to, w jaki sposób ostatecznie Twoje usługi przyniosą klientowi więcej pieniędzy.

Jako przykład, mam kwestionariusz tożsamości marki na mojej stronie, w którym pytam klienta o szacowany budżet. Jeśli wybiorą określony próg, otrzymają wiadomość z informacją, że nie mogę pracować za tak niską cenę, ponieważ zdewaluowałoby to pracę, przez co nie otrzymaliby najlepszego możliwego rozwiązania. To z pewnością pomaga postawić barierę przed klientami niższego szczebla.

8. Jak się promujesz?

Głównie za pośrednictwem mojego bloga, content marketingu, optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i mediów społecznościowych. Skupiam się głównie na Twitterze i Facebooku, ale zazwyczaj jestem też dość aktywny na LinkedIn i Dribbble. W tych sieciach społecznościowych dostarczam wartość innym, zapewniając zasoby, wskazówki itp., a oni z kolei pośrednio promują mój biznes. Zobacz mój wykład TEDx na temat budowania marki osobistej.

9. Wszyscy popełniamy błędy, gdy zaczynamy. Jaki był Twój największy błąd na początku?

Bycie naiwnym. Masz tak wiele do nauczenia się i nigdy nie skończysz się uczyć. Chodzi o praktykę, uczenie się od innych i ewoluowanie wraz ze zmieniającym się rynkiem. Nie bój się też kopiować... nie kopiować w prawdziwym tego słowa znaczeniu, ale próbować powielać to, co stworzyli inni. Zasada jest taka, że nie powinieneś dzielić się tym, co stworzyłeś, po prostu traktuj to jako proces uczenia się i trzymaj skopiowane projekty w swojej prywatnej bibliotece - nie w sieci.

10. Jaka jest najlepsza rada, jakiej możesz udzielić osobom, które dopiero zaczynają?

wiadomość sponsorowana


Największa rada, jakiej udzieliłbym początkującemu projektantowi, to "pakiet" oparty na drobnych rzeczach, których nauczyłem się w trakcie mojej kariery projektanta. Byłyby one idealne dla kogoś, kto dopiero zaczyna lub jest na dowolnym etapie swojej kariery: Nie lekceważ swojej pracy. Szukaj krytyki, a nie pochwał. Zawsze się ucz i nie bądź statycznym uczniem: rób to czytając książki, czasopisma, blogi i ćwicząc. Zbieraj i udostępniaj rzeczy. Ucz innych. Nigdy się nie poddawaj. Nie przestawaj ćwiczyć. Jeszcze raz, ćwicz dalej.

Więcej porad dla studentów znajdziesz tutaj.

Jeśli masz dodatkowe pytania, daj mi znać!

Autor

Radosław Nowak

Redakcja oferion.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@oferion.pl

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie z projektem firmowych gadżetów. Pokazujemy, jak ważne są firmowe wizytówki, oraz co powinno się na nich znajdować. Zaskocz swoich klientów oryginalnymi gadżetami reklamowymi.

Zadbaj o swój biznes: Ergonomiczna klawiatura, a komfort pracy biurowej