Druk atramentowy na podłożach powlekanych jest w zasięgu ręki

Rewolucja w dziedzinie druku atramentowego odbywa się na wielu frontach. Jedna fala polega na wprowadzeniu technologii atramentowej do małych i średnich drukarni poprzez zastosowanie bardziej kompaktowych i tańszych maszyn drukujących na arkusze cięte i z roli na arkusze. Działania te koncentrowały się głównie na obsłudze niepowlekanych materiałów: dokumentów transakcyjnych, takich jak rachunki i oświadczenia, oraz korespondencji bezpośredniej. Zaraz za tą falą idą wysiłki zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości druku na tradycyjnych materiałach powlekanych, wykorzystywanych w wielu zastosowaniach wydawniczych, takich jak książki, katalogi, czasopisma i wysokiej klasy przesyłki reklamowe. Obecne systemy atramentowe, które obsługują materiały powlekane, wymagają albo użycia drogiego papieru, albo dodatkowych modułów produkcyjnych włączonych do procesu drukowania w celu obróbki papieru przed drukowaniem, po drukowaniu lub w obu przypadkach. Moduły te zwiększają i tak już znaczne koszty i powierzchnię urządzeń atramentowych wyższej klasy. Jednak wysiłki mające na celu umożliwienie drukowania atramentowego bezpośrednio na standardowych powlekanych materiałach offsetowych, bez wstępnego lub końcowego przetwarzania, zaczynają przynosić efekty. Ostatnie pokazy atramentu Xerox High Fusion Ink na targach drupa i w tym tygodniu na Graph Expo dają wgląd w technologię, która jest bliska wprowadzenia na rynek i może być stosowana w prasie atramentowej Xerox® TrivorTM 2400.

Wyzwanie dla druku atramentowego na papierze powlekanym

Druk atramentowy na papierze powlekanym w technologii offsetowej stanowi zasadniczo inne wyzwanie niż druk na papierze niepowlekanym. Najważniejszym z nich jest to, że niepowlekane materiały łatwo wchłaniają farbę, podczas gdy powlekane nie. Tusze przeznaczone do papierów niepowlekanych, jak np. tusze Xerox HD (High Density), zostały opracowane z myślą o niskiej absorpcji, aby przylegały do powierzchni strony i zapewniały gęstsze kolory. Z kolei papier powlekany jest mniej porowaty i wymaga atramentów o większej przyczepności, co odzwierciedla nazwa atramentu "High Fusion". Wysychanie jest również większym problemem w przypadku papierów powlekanych, ponieważ atrament znajduje się wyżej na powierzchni papieru. W tym celu maszyna Trivor została wyposażona w bardziej wydajne i mocniejsze suszarki, które wraz z formułą farby i kontrolą ilości farby nakładanej na stronę zapewniają właściwe utwardzanie dla trwałości obrazu.

Wykorzystanie nowych możliwości w zakresie druku książek

Dokonujemy tych inwestycji, ponieważ możliwości druku atramentowego na podłożach powlekanych offsetem są znaczące. W miarę dalszego skracania się długości nakładów i kładzenia większego nacisku na wszystkie zalety druku cyfrowego (szybkie terminy realizacji, niższe nakłady, personalizacja itp.), coraz więcej zleceń, które wcześniej były realizowane w technice offsetowej, znajdzie się w zasięgu druku cyfrowego, a zwłaszcza atramentowego. Powód? Drukarnie atramentowe zapewniają drukarniom większą elastyczność, która pozwala na bardziej efektywne i oszczędne zarządzanie nakładami. W przypadku niektórych zastosowań, przejście to może nastąpić tylko wtedy, gdy technologie cyfrowe będą kompatybilne z materiałami powlekanymi. Dotyczy to w szczególności dwóch zastosowań druku cyfrowego, które do 2018 r. odnotują dwucyfrowy roczny wzrost nakładu stron: Książki i podręczniki (11% CAGR) oraz Katalogi (10%)1. Przewidywany wzrost będzie w znacznej mierze napędzany przez druk atramentowy. Możliwości druku na żądanie już teraz zapewniają wydawcom elastyczność w zakresie drukowania tylko potrzebnych nakładów, pomagając wyeliminować koszty związane z magazynowaniem i nadmiarem zapasów - jest to kluczowa zaleta w czasach, gdy preferencje konsumentów dotyczące książek elektronicznych w porównaniu z drukiem mogą być trudne do przewidzenia. Jednak dzięki atramentom High Fusion Inks można jeszcze bardziej usprawnić działania, potencjalnie standaryzując produkcję zarówno offsetową, jak i atramentową na jednym materiale. Może to oznaczać duże oszczędności zarówno dla drukarni, jak i dla wydawców, ponieważ pozwala na utrzymanie minimalnej liczby jednostek asortymentowych papieru i potencjalne uwolnienie się od konieczności zakupu tylko jednego kontraktu na papier. Ponadto większość kolorowych książek jest obecnie drukowana za granicą, co ogranicza elastyczność w zakresie nakładów i czasu realizacji zamówień, często powodując nadwyżki lub niedobory. Druk atramentowy umożliwi pozyskiwanie dużej części tych prac w kraju, zapewniając większą elastyczność w zakresie wielkości zamówień i czasu realizacji.

Personalizacja - więcej możliwości dzięki atramentom i atramentom wysokotopliwym

Książki nie są jedynym zastosowaniem, które może skorzystać na połączeniu druku atramentowego i offsetowych materiałów powlekanych. Ogromne możliwości istnieją w przypadku katalogów i korespondencji bezpośredniej, które tradycyjnie były drukowane jako statyczne elementy z niewielką ilością personalizacji i analityki. Drukarnie atramentowe mogą drukować duże nakłady w sposób efektywny kosztowo i w jednym przebiegu, wprowadzając jednocześnie zmienne dane, które zwiększają trafność komunikatów i ofert. Takie podejście okazało się skutkować znacznie bardziej wartościową komunikacją z drastycznie wyższym wskaźnikiem odpowiedzi i ROI. W przypadku katalogów można zastosować podejście hybrydowe, które łączy wysokowartościowe strony drukowane cyfrowo ze statycznymi stronami offsetowymi. W przypadku korespondencji bezpośredniej, rynek niepowlekanych materiałów skorzystał już z możliwości technologii atramentowych, ale pozostaje jeszcze bardzo duży niewykorzystany segment, który wkrótce będzie mógł czerpać te same korzyści. Faza materiałów powlekanych w rewolucji atramentowej właśnie się rozpoczyna. Czy Twoja firma jest gotowa, aby z niej skorzystać? 1 Źródło: Smithers Pira [2015] i analiza Xerox.

Autor

Patryk Wieczorek

Redakcja oferion.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@oferion.pl

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie z projektem firmowych gadżetów. Pokazujemy, jak ważne są firmowe wizytówki, oraz co powinno się na nich znajdować. Zaskocz swoich klientów oryginalnymi gadżetami reklamowymi.

Zadbaj o swój biznes: Ergonomiczna klawiatura, a komfort pracy biurowej