Podstawowe dane z rynku wynajmu samochodów w Polsce

Polski rynek wynajmu samochodów jest jeszcze bardzo słabo rozwinięty w stosunku do rynków na zachodzie Europy, mimo to każdego roku doganiamy swoich zachodnich sąsiadów i prężnie się rozwijamy. Co więcej, rynek ten jest dość mocno zdominowany przez firmy o zasięgu globalnym, które odpowiadają u nas za 45% wszystkich transakcji wynajmu samochodów, chociaż na rynku samochodowym działa także polski podmiot. Express rent a car, który jako część Polskiej Grupy Dilerskiej, realizuje dwadzieścia procent wszystkich transakcji. Pozostała część rynku przypada głównie na małe i bardzo małe podmioty, co także jest specyfiką polskiego rynku. Bardzo wiele z nich to firmy z ograniczoną odpowiedzialnością o bardzo niskim kapitale zakładowym, jak również nawet firmy o charakterze jednoosobowej działalności gospodarczej.

 

Za prezentowany tutaj raport odpowiada największy w naszym kraju serwis zajmujący się pośrednictwem w wynajmie samochodów RentCar. Zgromadzone w raporcie dane nie są jednak idealnie dokładne. Związane jest to przede wszystkim z faktem, że małe firmy nie mają obowiązku publikowania danych statystycznych odnośnie swojej działalności i traktują je jako tajemnicę prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego powodu niezbędne jest korzystanie z ekstrapolacji danych oraz z innego rodzaju raportów przygotowywanych przez najróżniejsze podmioty działające na rynku wynajmu samochodów lub tym rynkiem się interesujące. Oznacza to między innymi prasę specjalistyczną piszącą o wynajmie pojazdów.

Celem publikacji jest przybliżenie wszystkim zainteresowanym osobom najważniejszych kwestii związanych z polskim rynkiem wynajmu pojazdów, który jak trzeba przyznać, rozwija się z całkiem solidną dynamiką na poziomie 8% rocznie. Ten wskaźnik to jeden z KPI, czyli wskaźników krytycznych pozwalających nam na dokonanie ogólnej charakterystyki rynku. Obok dynamiki wzrostu trzeba wskazać także na skalę działania. W ciągu roku samochody wypożyczane są siedemnaście milionów razy, a organizuje to ponad tysiąc firm.

W chwili obecnej bardzo szybko rośnie znaczenie serwisów znajdujących się internetowym pośrednictwem w odnajdywaniu dla klientów najlepszych ofert na rynku. Brokerzy w 2015 roku pomogli w większości wszystkich transakcji pozwalając na obniżenie ich kosztów oraz poprawienie warunków. Było to dokładnie 55% wszystkich operacji, a w obecnym roku można się spodziewać, że ich udział będzie jeszcze większy. Inne transakcje także często zaczynają się w Internecie, na stronach samych wypożyczalni.

 

Autor

Michał Szumlański

Redakcja oferion.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@oferion.pl

Korzystając z naszych porad, bez problemu poradzisz sobie z projektem firmowych gadżetów. Pokazujemy, jak ważne są firmowe wizytówki, oraz co powinno się na nich znajdować. Zaskocz swoich klientów oryginalnymi gadżetami reklamowymi.

Zadbaj o swój biznes: Ergonomiczna klawiatura, a komfort pracy biurowej