
Polski rynek wynajmu samochodów jest jeszcze bardzo słabo rozwinięty w stosunku do rynków na zachodzie Europy, mimo to każdego roku doganiamy swoich zachodnich sąsiadów i prężnie się rozwijamy. Co więcej, rynek ten jest dość mocno zdominowany przez firmy o zasięgu globalnym, które odpowiadają u nas za 45% wszystkich transakcji wynajmu samochodów, chociaż na rynku samochodowym działa także polski podmiot. Express rent a car, który jako część Polskiej Grupy Dilerskiej, realizuje dwadzieścia procent wszystkich transakcji. Pozostała część rynku przypada głównie na małe i bardzo małe podmioty, co także jest specyfiką polskiego rynku. Bardzo wiele z nich to firmy z ograniczoną odpowiedzialnością o bardzo niskim kapitale zakładowym, jak również nawet firmy o charakterze jednoosobowej działalności gospodarczej.
Za prezentowany tutaj raport odpowiada największy w naszym kraju serwis zajmujący się pośrednictwem w wynajmie samochodów RentCar. Zgromadzone w raporcie dane nie są jednak idealnie dokładne. Związane jest to przede wszystkim z faktem, że małe firmy nie mają obowiązku publikowania danych statystycznych odnośnie swojej działalności i traktują je jako tajemnicę prowadzenia działalności gospodarczej. Z tego powodu niezbędne jest korzystanie z ekstrapolacji danych oraz z innego rodzaju raportów przygotowywanych przez najróżniejsze podmioty działające na rynku wynajmu samochodów lub tym rynkiem się interesujące. Oznacza to między innymi prasę specjalistyczną piszącą o wynajmie pojazdów.
Celem publikacji jest przybliżenie wszystkim zainteresowanym osobom najważniejszych kwestii związanych z polskim rynkiem wynajmu pojazdów, który jak trzeba przyznać, rozwija się z całkiem solidną dynamiką na poziomie 8% rocznie. Ten wskaźnik to jeden z KPI, czyli wskaźników krytycznych pozwalających nam na dokonanie ogólnej charakterystyki rynku. Obok dynamiki wzrostu trzeba wskazać także na skalę działania. W ciągu roku samochody wypożyczane są siedemnaście milionów razy, a organizuje to ponad tysiąc firm.
W chwili obecnej bardzo szybko rośnie znaczenie serwisów znajdujących się internetowym pośrednictwem w odnajdywaniu dla klientów najlepszych ofert na rynku. Brokerzy w 2015 roku pomogli w większości wszystkich transakcji pozwalając na obniżenie ich kosztów oraz poprawienie warunków. Było to dokładnie 55% wszystkich operacji, a w obecnym roku można się spodziewać, że ich udział będzie jeszcze większy. Inne transakcje także często zaczynają się w Internecie, na stronach samych wypożyczalni.
Autor

Michał Szumlański
Redakcja oferion.pl
Polecamy
Najnowsze
Projektowanie dla Digital Marketing Media
Ponieważ technologia zmienia się tak szybko, projektowanie dla cyfrowych mediów marketingowych stało się oczekiwaniem. Od interaktywnych stron... [...]